logo
  • Hakkımızda
  • İştiraklerimiz
  • Haberler
    • Bizden Haberler
    • Araştırma ve Makaleler
    • Açık Hesap Paktı
  • İletişim
Biz Arayın 0216 599 0 360
Randevu
Araştırma ve Makaleler

Girişimciliğin Bir Yaşı Var mıdır?

by Burcu Sarpaş
15/02/2021

En başarılı girişimcilerin genç yaşlarında şirketlerini kurmuş olan girişimciler olduğuna inanılıyor. Bill Gates, Steve Jobs ve Mark Zuckerberg gibi 20’li yaşlarında hızlı bir ivme göstererek başarılı olmuş dünyayı değiştirecek şirketleri başlatan girişimciler genelleştirilebilir bir modeli yansıtır mı? Son on yılda TechCrunch ödülleri kazanan kurucular analiz edildiğinde ortalama yaş 31’di. Inc. Dergisinin 2015’te en hızlı büyüyen girişimlerin kurucuları olarak seçilen kişiler için ise ortalama yaş 29’du. Ancak bu görüş ne kadar gerçeği yansıtıyor?

Genç Girişimci Efsanesini Çürütmek

Forbes’un ekibinden kişilerin düzenlediği araştırma, ABD Nüfus Sayım Bürosu’nun idari veri setlerini kullanarak son yıllarda ABD’deki tüm işletme kurucularının yaşını analiz etti. Girişimcilerin şirketlerini kurduklarında ortalama yaşlarının 42 olduğunu buldular. Bu şirketlerin büyük çoğunluğu kuru temizlemeciler, restoranlar gibi büyüme hedefi olmayan küçük işletmelerdi. Büyümeye hedefli yüksek teknoloji girişimine daha yakın olan şirketleri tespit etmek için çeşitli göstergeler kullandılar; şirkete bir patent verilmiş olması, VC yatırımı almış veya yüksek oranda STEM çalışanını barındıran bir sektörde faaliyet göstermiş olması. Ayrıca şirketin konumuna, özellikle de Silikon Vadisi gibi bir merkezde olup olmadığına da bakıldı. Sonuç olarak bu ince ayrıntılı analizler de ana sonucu değiştirmedi; yüksek teknoloji kurucularının ortalama yaşı kırklı yılların başlarına düşüyor. Bu ortalamalar sektörler arasında farklılığa göre de değişmektedir.  Yazılım sektöründe ortalama yaş 40’tır ve genç kurucular daha yaygındır. Ortalama yaşın 47 civarında olduğu petrol, gaz veya biyoteknoloji gibi diğer sektörlerde ise gençler daha az yaygındır.

Girişimlerin ilk beş yıldaki büyümelerine göre kurucuların şirketlerini ortalama 45 yaşında kurduklarını görüyoruz. En yüksek performans gösteren bu firmalar, istihdam artışına göre belirlenmiştir. Genel olarak, deneysel kanıtlar başarılı girişimcilerin genç değil orta yaşlı olma eğiliminde olduğunu göstermektedir.

Kısmen, orta yaşlı kurucuların en yüksek büyüme oranına sahip şirketleri kurmadaki egemenliği, orta yaşlı insanların girişimlere başlama eğilimini yansıtıyor. Bir firma kuranlar arasında, orta yaşlı girişimcilerin başarı oranı önemli ölçüde daha yüksek oluyor.

Bunun sebebi ne olabilir? Girişimcilikte yaş avantajı ile ilgili birçok faktör olsa da, iş deneyiminin kritik bir rol oynadığını görülmüştür. Kurduğu işle ilgili deneyimi olmayan girişimcilere kıyasla, aynı sektörde en az üç yıl iş tecrübesine sahip olanların başarılı bir girişim başlatma olasılığı % 85 daha yüksektir.

Peki ya Steve Jobs?

 Bill Gates, Steve Jobs, Jeff Bezos veya Larry Page gibi dikkate değer sıradışı değerleri incelediğimizde, işletmelerinin piyasa değeri açısından büyüme oranları bu kurucular orta yaşlı olduğunda zirveye çıktı diyebiliriz. Steve Jobs, 52 yaşındayken şirketin en karlı yeniliği olan iPhone’u tanıttı. Jeff Bezos Amazon’da kitap satmanın çok ötesine ileriki yaşlarında geçti ve Amazon’un gelecekteki piyasa değeri büyüme oranı Bezos 45 yaşındayken en yüksek seviyedeydi. Dolayısıyla bu önde gelen girişimcilerin yaşlandıkça daha büyük başarılar gösterdiğini söyleyebiliriz.

Araştırmaların ortaya koyduğu diğer avantajlardan bazıları ise yaş ilerledikçe finansal kaynaklara, daha derin sosyal ağlara ya da belirli deneyim biçimlerine daha fazla erişimin elde edilmesidir.

Başarılı bir girişimcinin yaş faktörüyle ilgili söyledikleri şu sözlere bakalım: “Özellikle yaşla ilgili olduğu için, kendim hakkında şunu söyleyebilirim. Benim riske olan iştahım 45 yaşında 29 yaşında olduğundan açıkça farklı. Örnek olarak, sermayenizle çocukların üniversite fonlarını riske atmamak gibi şeyler hakkında düşünmeye başlıyorsunuz. Ve en iyi girişimcilerin çoğu tüm fişlerini masaya atmaktan korkmazlar ve diğer endişeleri ne olursa olsun fikirleri üzerine büyük bahis oynarlar. Ve artık eskisine göre enerjim açıkça çok daha az. Ama bugün maddi olarak daha verimliyim ve bu yatırımdan daha da yüksek getiri elde etmek için çalışma saatlerimi en iyi şekilde nasıl değerlendireceğimi biliyorum.”

Öyleyse girişimcinin başarılı bir girişim kurması için yaş önemli mi diye tekrar değerlendirecek olursak; bir girişime başladığınızda yaşın küçük ya da büyük olması önemli değildir ancak deneyim yaşla birlikte gelir ve bu deneyim de kurulan şirketin başarısında önemli bir faktördür. Ve tecrübesi olmayan akıllı girişimciler, kendilerini tecrübeli danışmanlarla çevreleyerek bunu telafi edebilirler.

Kaynak:

https://www.forbes.com/sites/georgedeeb/2015/04/16/does-age-matter-for-entrepreneurial-success/?sh=68d631c30f1c

https://hbr.org/2018/07/research-the-average-age-of-a-successful-startup-founder-is-45

Tags :

girişimci girişimcilik girişimcilikyaşı sosyal girişimcilik

Related Posts

Araştırma ve Makaleler

Girişimci Olmanın Bedeli

10/05/2021
Araştırma ve Makaleler

Kadın Girişimciler için Tavsiyeler

12/04/2021

Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Son Yazılar

  • Başarılı Müşteri İlişkileri İçin Neler Yapılabilir?
  • “Growth Hacking” Nedir?
  • Mart 2022 Banka Ekstrelerimiz
  • Markanız Metaverse için Hazır mı?
  • Şubat 2022 Banka Ekstrelerimiz

Son Yorumlar

  • İnsan- Robot İşbirliği ve Üreticiler Üzerindeki Etkileri için Ömer furkan Yılmaz

KURUMSAL YAYINIMIZ

HİZMETLERİMİZ

Strateji Bültenleri

Her hafta posta kutunuza yaratıcı stratejileri iletelim.
Finansal Denetim: Nelsus YMM Bağımsız Denetim
Kalite Denetmeni: TÜVRheinland
Hukuki Temsilci: KY Hukuk
Halka İlişkiler: pr@sarpas.com.tr
Sicil No.: İTO 932259-0
Vergi Dairesi ve Numarası: Göztepe V.D. 7510428186

KVKK Politikası

BİZE ULAŞIN

+90 216 599 0 360

Acıbadem Mah. Çeçen Sk. Akasya Plaza
Kule A1 Blok Kat:26 D:150
Üsküdar-İstanbul

bilgi@sarpas.com.tr

SON GELİŞMELER

latestwid-img
Başarılı Müşteri İlişkileri İçin Neler Yapılabilir?
01/05/2022
latestwid-img
“Growth Hacking” Nedir?
18/04/2022
Mart 2022 Banka Ekstrelerimiz
09/04/2022

BİZİ TAKİP EDİN

Twitter hesabımızdan şirketimizle ilgili duyurularımızı takip edebilir, Linkedin sayfamız üzerinden markalarımızın ön çıkan paylaşımlarını inceleyebilir, YouTube hesabımızdan kurumsal açıklamalarımızı izleyebilirsiniz.

Sarpaş Danışmanlık A.Ş. 2014-2022 Tüm hakları saklıdır. 
  • Anasayfa
  • Hakkımızda
  • İştiraklerimiz
  • Haberler
  • İletişim